Monday 6 July 2015

Setahun

Setahun.
Ya, dah satu tahun.

Aku cari kalian dalam malapnya jalan,
tapi tak juga ku temu.

Setahun.
Aku judikan lagi nasib,
sehingga gigil tulang kaku,
kalau mengena, dapat yg lagi padu.

Ada..seorang..
lemah lembut dia ada kerasnya,
santun dia ada tegasnya,
cerah dia ada gelapnya,
gelak dia ada tangisnya,

Setahun
Aku curah lelah aku ke dia.
Aku hambur gembira aku ke dia.
Begitu sebaliknya.

Setahun di sini,
seorang.

Setahun di sana,
tiga orang.

bangga sama berjalan,
usung putihnya dunia,
harung kejinya manusia.

Terlalu susah menyamai watak kalian.
Mustahil.
Tapi, aku tak harap jumpa wataknya.
cukuplah aku jumpa nilainya.

Sesungguhnya benar,
KAWAN senang kita dakap,
tapi,
SAHABAT terlalu payah untuk kita genggam.

#AkuKarangSebabAkuRindu

Muar | 6jul15 | 1248

No comments:

Post a Comment